Poradna v Ostravě pomáhá seniorům

Poradenské a informační centrum“ Diecézní charity ostravsko-opavské (dále jen poradna) pomáhá lidem, kteří se ocitli v nouzi, nebo řeší problémovou situaci, kterou nejsou schopni zvládnout vlastními silami. Příčinou jejich problémů bývá ztráta potřebných schopností způsobená věkem, nepříznivým zdravotním stavem či krizovou situací, nebo sociálně znevýhodněné prostředí či ohrožení práv a zájmů jinou fyzickou osobou. Posláním poradny je tyto lidi podpořit tak, aby své těžkosti odstranili nebo alespoň zmírnili.

„V poslední době se čím dál víc setkáváme s problematikou zadluženosti a se zkušeností s nekalými praktikami společností, které půjčují peníze,“ upozorňuje na alarmující stav vedoucí poradny Kristina Stoszková.

„Většinou bývají příběhy velmi obdobné. Nedávno k nám přišla klientka, která obdržela upomínky za vysoké částky s hrozbou exekuce. Vůbec však nevěděla, o co se jedná a za co ty upomínky dostala,“ popisuje jeden z příběhů sociální pracovnice Anna Kolajová.

Společnými silami s pomocí sociálních pracovnic poradny zjistily, že klientka před nějakým časem zareagovala na inzerát, který viděla na autobusové zastávce: „banky vám nepůjčí, my ano.“ Protože věděla, že její syn o půjčce uvažoval a banka mu ji neposkytla, rozhodla se telefonní kontakt využít a zjistit bližší informace, které by pak zprostředkovala synovi.

Po kontaktování příslušného telefonní čísla jí bylo sděleno, že syn splňuje veškeré předpoklady a půjčka mu bude poskytnuta, klientka byla tedy odkázána na jiné telefonní číslo, kde měla splátku pro syna vyjednat. Každý hovor trval nejméně 30 minut, během hovoru musela klientka neustále vyčkávat na spojení s konkrétní osobou. Nakonec jí bylo sděleno, že platbu neobdrží a musí se informovat u jiné společnosti, „co udělat proto,“ aby půjčku dostala.

Klientka měla za to, že je nezdařilý pokus o získání půjčky uzavřen a po nepříjemné zkušenosti se již na žádnou společnost neobrátila. Po několika měsících obdržela upomínku od telefonní společnosti za vysoké platby hovorného, a protože si nebyla vědoma žádného dluhu ani přestoupení, domnívala se, že se jedná o omyl a na výzvu nereagovala. Brzy na to obdržela platební rozkaz, obrátila se proto na soud, ten jí poskytl kontakt na Poradenské a informační centrum.

Eva Kolářová z poradny popisuje happy end tohoto případu: „Protože se na nás klientka obrátila včas, bylo možné dodržet 15denní lhůtu a podat odpor, čímž se platební rozkaz zrušil a došlo k novému projednání klientčina předvolání k soudu, aby věc objasnila. Pomocí důkazů se nám podařilo nesolidní zprostředkovatelskou společnost napadnout a zprostit tak klientku nezaviněných dluhů, které se týkaly plateb za telefon.“

Pro informaci - jednalo se o číslo začínající předvolbou 900…, (což bývá u tohoto typu nesolidních společností časté), v tomto případě klientka spor vyhrála a povinná společnost musela hradit rovněž soudní náklady.

„S obdobnými kauzami se v poslední době setkáváme čím dál častěji. Zásadní roli zde hraje čas. Mnohdy si klienti totiž neuvědomují nebezpečí situace a upomínky zahodí či založí. Čím dřív se však začne situace řešit, tím je pravděpodobnost našeho úspěchu vyšší,“ upozorňuje na důležitý fakt Kristina Stoszková.

Problémy, s nimiž senioři poradnu navštěvují, se týkají nejčastěji dluhové problematiky, majetkoprávních záležitostí, podání žádosti do pobytové služby nebo zájmových a volnočasových/dobrovolnických aktivit. Poradenství je poskytováno anonymně, bezplatně, diskrétně a nestranně.

Sociální pracovnice mohou klientům zprostředkovat bezplatnou konzultaci s externím právníkem, psychologem nebo duchovním.

Pomoc probíhá formou osobní konzultace, telefonických rozhovorů nebo elektronické pošty (e-mail: poradna.dchoo@caritas.cz). Poradna je snadno dostupná vzhledem ke svému umístění v centru Ostravy (v blízkosti katedrály – ul. Puchmajerova 10) a zároveň bezbariérová, což ocení zdravotně znevýhodnění klienti. Poradnu lze kontaktovat také pomocí bezplatné telefonické linky na č. 800 400 214.

Eva Kolářová

Anna Kolajová