Diecézní charita ostravsko-opavská má recept na integraci dětí ze sociálně vyloučených lokalit

Diecézní charita ostravsko-opavská má recept na integraci dětí ze sociálně vyloučených lokalit

Nedostatečná motivace rodičů k podpoře dětí ve vzdělávání, nedůvěra v systém předškolního vzdělávání, malá důvěra rodičů k pracovníkům MŠ (později i ZŠ), špatné hospodaření a nedostatek financí v rodinách. To jsou alespoň některé příčiny toho, proč děti ze sociálně vyloučených lokalit nejsou připraveny na povinnou školní docházku a ve vzdělání selhávají. Přitom vzdělání je klíčem k jejich skutečné integraci.

Střediska sociální integrace Diecézní charity ostravsko-opavské na základě mnohaleté práce s rodinami v sociálně vyloučených lokalitách Ostrava – Kunčičky a Ostrava – Muglinov vytvořila roční projekt Předškolních klubů, který reaguje na chybějící provázanost vzdělávacího systému a systému pomoci rodinám ve špatné sociální situaci. Úspěšně tak řeší nerovnost dětí ze sociálně znevýhodněných rodin při vstupu do 1. třídy ZŠ. Projekt navazuje na mnohaleté aktivity a zkušenosti našich středisek s problematikou předškolní přípravy dětí a jejich rodičů.

Projekt Předškolních klubů nespočívá pouze ve vzdělávání. Cílem je vést děti k radosti z poznávání, zlepšit jejich motorické schopnosti, naučit je komunikovat, pracovat ve skupině, procvičovat paměť apod. Skupinové aktivity probíhají ambulantní formou ve vyčleněných prostorách našich středisek. Díky současné terénní podpoře rodin jsou přímo v domácím prostředí upevňovány běžné sociální dovednosti a návyky, například hygienické, základní sociální a společenské návyky. Samotní rodiče jsou motivováni a připravováni k podpoře svých dětí ve vzdělávání, seznamováni s postupy a technikami, které mohou využít - nejrůznějších pracovních listů, her, hraček a jiných didaktických pomůcek, přičemž si s dětmi vyzkouší i samostatnou domácí přípravu. Terénní podpora pokračuje i po vstupu dítěte do 1. třídy ZŠ.

Rodina má také možnost využít navázaných sociálních služeb, které jim pomohou při hledání zaměstnání, řešení bytové situace, dluhů nebo zdravotního stavu. Tato komplexní péče narovnává prostředí v rodině tak, že vzniká nejen schopnost, ochota, ale také prostor k vedení vlastních dětí ke vzdělání.

Doplňkovou aktivitou projektu byly vzdělávací kroužky pro školní děti, které mohly rozvíjet svou kreativitu a jazykové nadání ve tvořivých dílnách a v angličtině.

Nyní projekt Předškolních klubů končí a Diecézní charita by ráda doporučila toto systémové řešení i státní správě. Projekt dokázal, že předškolní vzdělávání je mnohem efektivnější, pokud je do přípravy zapojen i rodič. Vzhledem k tomu, že MŠ nepracuje s rodiči v takové míře, je úzké provázání vzdělávacího systému pro děti a sociální pomoci sociálně slabým rodinám nezbytné. Rozhoduje znalost rodinného zázemí dítěte a existence terénní pomoci s problémy, které sice nejsou přímo vzdělávacího a výchovného charakteru, ale významně úspěšnost vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněných rodin ovlivňují. Rodinné zázemí je při spolupráci s Předškolním klubem stabilnější než dříve, je posílena důvěra mezi pracovníky a rodiči, a ti se mohou lépe zaměřit na výchovu a vzdělávání svého dítěte.

Výsledkem projektu je pozitivní posun v přístupu zapojených rodičů i dětí, kterým se tak otevírá cesta k dobrému vzdělání a úspěšné integraci. Předškolní klub by tedy měl být předstupněm mateřské školy, který rodiče i děti připraví na podmínky a pravidla, které je v mateřské i základní škole čekají.

Projekt Předškolní klub byl realizován díky grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.