Děti z vyloučené lokality mají o charitní vzdělávací aktivity zájem
Projekt „Předškolní klub“ úspěšně pokročil do své druhé části realizace. Projekt, jež Diecézní charita ostravsko-opavská realizuje od dubna letošního roku prostřednictvím grantu Fondu pro nestátní neziskové organizace, se zaměřuje na děti a jejich rodiče ze sociálně vyloučených lokalit a jejich přístupu ke vzdělání.
Realizací projektu se postupně daří překonávat bariéry, které se u daných cílových skupin často vyskytují. Zájem dětí, ale i rodičů, vyplývá z jejich účasti na aktivitách a připravovaných jednorázových akcích, které Diecézní charita v lokalitách nabízí.
Projekt se svým charakterem zaměřuje jak na předškolní děti, tak i na děti, jenž základní školu navštěvují. Pro naše nejmenší je vymezený 3x týdně předškolní klub a v ostatních dnech jsou děti navštěvovány sociálními pracovnicemi přímo ve své domácnosti. V domácím prostředí jsou upevňovány běžné návyky (hygienické, základní sociální a společenské návyky, procvičování motorických dovedností), na které se během týdne v klubu zaměřují.
Starší děti si mohou zpříjemnit odpoledne angličtinou, která probíhá formou her a soutěží tak, aby byla pro děti zajímavá nebo výtvarným kroužkem. Naším záměrem není jen naučit děti anglicky nebo malovat, ale vést je k dochvilnosti, zlepšit jejich motorické schopnosti, naučit komunikovat, nebo procvičovat paměť.
Rodiče jsou pravidelně zváni na jednorázové akce, na jejichž doprovodném programu se často podílejí jejich děti. Například odpoledne věnované maminkám ke Svátku matek potěšilo 15 rodičů, kteří mohli shlédnout program pečlivě připravený dětmi pod vedením pracovníků střediska. V červnu pak proběhlo předávání vysvědčení v předškolním klubu, jenž bylo spojeno s focením. I tato akce se těšila zájmu, neboť se dostavilo 18 rodičů. Rodiče předškoláků mohli navštívit rovněž „třídní schůzky“ a zapojit se tak do plánu aktivit, připravovaných pro jejich děti.
Výčet akcí se podobá běžným aktivitám, které jsou organizovány často např. ve školách. Důvod, proč je zde uvádíme a těšíme se jejich zdárnému průběhu, je ten, že v „našich“ lokalitách, kde působíme, nebýval příliš zájem dětí a rodičů o jakékoli školní ani mimoškolní aktivity. Proto vnímáme tuto změnu, spočívající ve spolupráci dětí i jejich rodičů, za pokrok a otevřenější cestu ke vzdělávání.
Mgr. Kateřina Cyrusová
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz